11 Temmuz 2008 Cuma

AY AY BEBEK GELİŞİMİ

1. AY

-Ağzını açıp, meme başını arar, emme ve yutma hareketleri yapar
-Ellerini yumruk yapıp ağzına götürür
-Uyanık olduğunda sizin yüzünüze bakar ve sesinizi dinler
-Oynarken ayakları ve ellerine dayanıp itebilir
-Sırt üstünden, yana dönmeye çalışır
-Parmağınızı emmeye çalışır
-Aç, huzursuz ve sıkıntılı olduğunda ağlayarak ilişki kurmaya çalışır
-Günün büyük çoğunluğunda uyur, 2-3 saatte bir uyanıp beslenmeye çalışır
-Oturur durumda başını, ara sıra dik tutabilir
-Yüzükoyun yatırılınca başını titreterek kaldırabilir
-Avucuna konan parmağı sıkı sıkı tutar
-Çıngırak ve zil sesine tepki duyar
-Bakışlarını yanına gelen kişi üstünde tutar.

2.AY

-Farklı yüzleri ve sesleri tanır
-Gözleriyle hareketleri izler
- Üç boyutlu objeleri ve parlak renkleri seyretmekten hoşlanır
-Ellerini açmaya başlar
-Objeleri ağzına götürüp emer
-Emerek sakinleşir
-Objeyi düşürmeden 1-2 saniye tutabilir
-Uyku pozisyonu için kesin seçimi vardır.

3.AY

-Seslerle, mimiklerle cilve yapar, dış dünya ile ilişkisi gelişir. Daha az ağlar.
-Yalnız bırakılırsa protesto eder. Sosyal olmak ister.
-Farklı renk ve oyuncaklardan hoşlanır. Uyaranlara yanıtı çeşitlenir.
-Objeye uzanır, yakalayabilir, birkaç saniye tutabilir.
-Yavaş hareket eden objeyi bir yandan diğer yana kadar izleyebilir.
-Kafasını objeyi görebilmek için çevirir.
-Yüzükoyun yatarken dirseklerden destek alarak başını kaldırabilir.

4.AY

-Avucuna konan objeyi tutabilir. Objeye uzanabilir, ama fazladan birkaç deneme yapması gerekebilir.
-Dönebilir.
-Destekle oturabilir, başını dik tutabilir.
-Dudaklarını şapırdatabilir, sarkıtarak somurtma ifadesi takınabilir.
-Evdeki farklı kişileri tanır. Onunla ilgilenildiğinde sıcak ve sesli gülümsemeleri vardır.
-Oyunlardan, oyuncaklardan hoşlanır.
-Gece boyu uyuyabilir, bezini değiştirmek gerekmez.

5.AY

-İnsan sesine tepki verir, konuşana döner. Annesinin sesini duyunca ağlamayı keser.
-İlgilenildiğinde gülümser ve konuşur.
-Pek çok farklı ses çıkarır. Bunların bir kısmı kendine özgü, diğerleri duyduklarını taklittir.
-Gördüğü hareketleri taklit edebilir.
-Elinden oyuncağının alınması veya onu mutsuz eden bir davranışı protesto eder.
-Her şeye dokunmak, tutmak, tatmak ister. Elindeki objeyi diğer eline geçirebilir.

6.AY

-Her yöne dönebilir, başını bağımsız istediği gibi çevirebilir.
-Karnı yerden tam kalkmadan emekler, dönmekten keyif alır.
-Oturabilir, ancak henüz kendi oturma pozisyonuna gelemez.
-Objeyi bir elinden diğerine çok rahatlıkla geçirir.
-Ses çıkarabildiği objeleri sallamaktan hoşlanır. Çıkarabildiği sesleri başkalarıyla paylaşmak ister.
-Düşürdüğü oyuncağın kendine geri gelmesini ister.
-Yüzünüzle oynamaktan, saç çekmekten hoşlanır.

7.AY

-Emeklemeye başlar. Pek çok emekleme stili vardır. Mutlaka dört elli emeklemeyebilir, popo üstünde, karın üstünde sürünebilir veya kendine özgü stili yaratabilir.
-Kendini yukarı çekip ayakta pozisyona gelmeye çalışır.
-Değişik gördüğü her objeyi tadarak, sallayarak, koklayarak, atıp vurarak tanımaya çalışır.
-Sosyal olaylara katılmaya çalışır, birey olduğunu hissettirmek ister.
-Kelimeleri ve sesleri taklit etmeye çalışır.

8.AY

-Küçük objeleri baş ve işaret parmağı ile yakalar. Objeyi ağzına götürmeye çalışmaktansa incelemeye başlar.
-İyi emekler.
-Yardım almadan oturur pozisyona geçer.
-Kendini, tutunup çekerek ayağa kaldırabilir.
-Başkaları ile oynamaktan hoşlanır.
-Geçmişi hatırlar, yeniden karşılaştığı olayları hatırlayarak davranışını belirler.
-Anneye çok bağlıdır, ayrılık korkusu başlar.

9.AY

-Baş ve vücudunu rahatça kontrol ederek tutunup ayağa kalkar.
-Mükemmel emekler.
-Objeleri rahatlıkla tutar ve oynar.
-Oynamak için benzer oyuncakları toplar (resimli küpler gibi).
-Belli objeler arasında kesin ilişki kurabilir. Anahtar ve kilit, kavanoz ve kapak gibi.
-Ayakkabı, bisküvi, top gibi pek çok sözcüğü, bana getir, bana ver gibi basit emirleri anlar.
-Yüksek sesten korkmak gibi yeni korkular geliştirir.

10.AY

• Suyla oynamaktan hoşlanır.
• Kendisi hakkında bilinci gelişir ve sosyal onay bekler.
• Kendisi ile oynanmasını bekler.
• Üzüntü, sevinç, kızgınlık gibi hislerini belli eder.
• Değişik mekanlardan korkar.
• Yüz mimiklerini ve jestleri taklit eder.
• Değişik saklanma oyunlarına bayılır.
• Kendi kendine ayağa kalkabilir.
• İki elinden tutularak yürüyebilir.
• Sandalyeye çıkıp inebilir.
• Ayakta dururken kendi kendine oturabilir.
• Gece yarısı ayakta durmaya çalışmanın neden olabileceği türden uyku problemleri yaşar.
• Sallanarak veya mırıldanarak müziğe eşlik eder.
• Tek eli ile iki küçük nesneyi tutabilir.
• İsteyerek nesneyi bırakabilir ancak bunu çekinerek yapar.
• Bir eli ve vücudun tek bir tarafını tercih etmeye başlar.
• Gittikçe daha belirgin bir şekilde yakınlarını taklit eder.
• Bazı kelimelere ve talimatlara uyar.
• İçindekileri görmek için çekmeceleri açar.
• Nesneleri beraber yerleştirmeye çalışır.

11.AY

• Saklanma-bulma veya top atma gibi oyunlardan çok hoşlanır.
• Her zaman katılımcı olmayabilir.
• Sürekli onaylanmayı bekler.
• Destekle ayakta dururken öne doğru eğilebilir.
• Ayakta dururken düşmeden oturabilir.
• Parmak ucunda durabilir.
• Çömelir ve eğilir.
• Kutu kapağını kaldırır.
• Kitap sayfalarını, birer birer olmasa bile çevirebilir.
• Nesneleri bilinçli olarak yerlerine koyabilir.
• Ufak nesneleri tutup kaldırabilir.
• Kaşığı ağzına götürebilir.
• Ayakkabı ve çorabını çıkartabilir.
• Amacına ulaşabilmek için araçlar kullanmayı dener; örneğin ufak bir iskemleyi yürüteç gibi kullanmayı deneyebilir.
• Bazı nesnelerin sembolü olan kelimeleri hatırlar ("uçak" dendiğinde gökyüzünü işaret edebilir).
• Söyledikleri hala anlaşılamaz; ancak birkaç anlamlı ses çıkarabilir.
• Ritmik sesleri ve yüz ifadelerini çok rahat taklit eder.

12.AY

• Anne-babaya, tanıdıklarına ve sevdiği nesnelere şefkat ve ilgi gösterir.
• Uykuya karşı direnir.
• Ruh halleri değişkenlik gösterir.
• Anne-babadan ayrılmaya karşı çok tepki gösterir.
• Ebeveynlerden, gereğinden fazla yardım bekler.
• Sevmediği yemeklere veya yemek yedirilmeye direnir.
• Espri anlayışı gelişir.
• Kalkma, yürüme ve dolaşma karışımı bir eylem içersindedir.
• Tutunmadan bir iki adım atar veya tekerlekli bir oyuncağa dayanarak yürür.
• Karyoladan tırmanabilir.
• Merdiven çıkabilir.
• Ayaktayken kolayca oturma pozisyonuna geçebilir.
• Çömelme pozisyonundan ellerini kullanarak ayağa kalkabilir.
• Telefon, araba gibi oyuncakları kullanmayı öğrenir.
• Bir eli diğerine tercih eder.
• İki nesneyi kol altlarına sokup, üçüncüsünü eline alabilir.
• Kendisine verilen talimatları ve söylenilen pek çok şeyi anlar.
• "Anne" dışında bir iki kelime daha söyleyebilir.
• Dergi ve kitaplardaki hayvanları tanır.
• Kaybolan bir nesneyi, görmese bile son bulduğu yere bakar.
• Olayları daha uzun süre hatırlar.

Hiç yorum yok: